16 TIPS USAHANIAGA KAUM CINA

Tao Zhu Gong.

1. Berniaga mestilah rajin,jika tidak ianya tidak menjadi.

2. Belanja mesti jimat,jika tidak putus modal.
3. Sambut pelanggan dengan senyum,jika tidak pelanggan lari.
4. Masa sentiasa terbuka,jika tidak hilang peluang.
5. Harga perlu berpatutan,jika tidak timbul pergaduhan.
6. Memberi hutang perlu kenal orangnya, jika tidak hilang modal.
7. Akaun perlu semak sendiri, jika tidak tidak tahu kekuatan modal.
8. Beri tawaran perlu jelas dan terang,jika tidak ianya tidak teratur.
9. Barangan perlu dikemas,jika tidak ibarat sampah-sarap.
10. Beri arahan pekerja ikut peraturan,jika tidak makan diri.
11. Barang mesti semak sendiri, jika tidak rendah nilai dan mutunya.
12. Tempoh waktu tidak boleh lewat,jika tidak hilang kepercayaan.
13. Harta peribadi dan syarikat perlu jelas,jika tidak timbul penyelewengan.
14. Keluar masuk tunai perlu teliti ,jika tidak bertindih kesilapan.
15. Menghadapi masalah perlu diselesaikan segera dengan baik,jika tidak mudarat diri.
16. Niat mesti kukuh dan jelas,jika tidak membazir wang dan masa.

Friday, March 28, 2008

Bermula dari gerai kini pemilik restoran

Oleh NOOR FAZRINA KAMAL


NAZMIZANFAZILAH Abdullah (tiga dari kiri) bersama kakitangan Restoran Rumah Thai bergambar di hadapan pintu masuk premis yang terletak di Melati Utama, Setapak, Kuala Lumpur.

“KE mana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi,” pepatah ini cukup tepat menggambarkan persamaan yang berlaku antara seorang anak dengan ibu atau bapanya.

Begitu juga yang terjadi dalam kehidupan Nazmizanfazilah Abdullah, pemilik Restoran Rumah Thai yang terletak di Melati Utama, Setapak, Kuala Lumpur.

Pada awalnya dia tidak menduga, malah tidak pernah bercita-cita untuk mengikuti jejak langkah ayahnya yang memiliki sebuah gerai makanan ala-Thai.

“Sebagai anak sulung, saya menyaksikan kesusahan bapa menanggung kami sekeluarga dengan hanya berniaga di gerai makanan.

“Keperitan yang dilaluinya menjadikan saya sendiri tidak berminat langsung untuk membuka perniagaan berasaskan makanan,” ujarnya yang lebih selesa dengan panggilan Nazmizan.

Justeru, selepas berjaya memperoleh ijazah perakaunan di Universiti Teknologi Mara (UiTM), Shah Alam, pada tahun 2000, Nazmizan memilih untuk makan gaji sebagai juruaudit di sebuah firma akauntan.

Namun, ketentuan Allah tiada siapa dapat menduga. Selama tiga tahun bertugas mengaudit syarikat yang menjalankan perniagaan berasaskan makanan, minat beliau datang secara mendadak.

“Waktu itu, saya melihat bidang perniagaan makanan ini mempunyai prospek yang baik jika dibuat dengan betul. Di samping itu, niat utama saya untuk membantu bapa yang juga menjalankan perniagaan membekalkan bahan mentah dan kering,” jelas ibu kepada dua cahaya mata, Daniel Hakim, 8. dan Daniel Hafidz, 5.

Bagi Nazmizan, 33, selain ingin memiliki perniagaan sendiri, paling penting dapat menjana satu jaringan perniagaan untuk bapanya yang menjalankan perniagaan pembekalan.

Katanya, Restoran Rumah Thai diwujudkan pada usianya mencecah 29 tahun dan kini sudah hampir lima tahun beroperasi.

“Sememangnya Restoran Rumah Thai ini dizahirkan menerusi inspirasi daripada gerai bapa saya dan istimewanya, ia menggunakan resipi tomyam yang direka oleh bapa saya sendiri,” kata nya..

Pepatah Melayu berbunyi, “Jika takut dilambung ombak, jangan berumah di tepi pantai,” begitulah adat berniaga, jika tidak berani mengambil risiko pasti kecundang dengan rintangan yang mendatang.

Nazmizan mengakui cabaran demi cabaran yang dihadapi menjadikan beliau semakin matang dan dekat dengan Allah.

“Bagi peniaga seperti saya semangat perlu kuat, mesti fokus dan sentiasa berfikiran kritis demi menaikkan lagi perniagaan yang dibina,” jelas wanita kelahiran Kelantan ini.

Restoran Rumah Thai menawarkan pilihan masakan Thailand yang enak dan pelbagai. Antara menu mesti cuba di restoran tersebut termasuk ayam pandan panggang, kerapu tiga rasa, tomyam Songkhla dan udang mentega.

“Kami juga menawarkan pakej hidangan untuk keluarga dan kumpulan. Harga yang ditawarkan bagi setiap menu amat berpatutan,” katanya.

Kini restoran yang dibuka dari pukul 12 tengah hari hingga 12 malam itu, telah mengorak langkah dengan menawarkan perkhidmatan katering di bawah nama Seri Saji Catering yang menyediakan aneka masakan Melayu istimewa untuk majlis perkahwinan, seminar, rumah terbuka dan apa jua majlis.

Ciri-ciri peniaga dan usahawan perlulah berfikiran kritis dan inovatif, justeru, Nazmizan turut menjual pati tomyam resipi turun-menurun bapanya, kuah rojak buatan sendiri yang akan dikomersialkan dengan meluas menerusi bantuan sokongan daripada Perbadanan Usahawan Nasional Berhad (PUNB).

sumber Utusan Malaysia 19 Februari 2008

0 comments: