16 TIPS USAHANIAGA KAUM CINA

Tao Zhu Gong.

1. Berniaga mestilah rajin,jika tidak ianya tidak menjadi.

2. Belanja mesti jimat,jika tidak putus modal.
3. Sambut pelanggan dengan senyum,jika tidak pelanggan lari.
4. Masa sentiasa terbuka,jika tidak hilang peluang.
5. Harga perlu berpatutan,jika tidak timbul pergaduhan.
6. Memberi hutang perlu kenal orangnya, jika tidak hilang modal.
7. Akaun perlu semak sendiri, jika tidak tidak tahu kekuatan modal.
8. Beri tawaran perlu jelas dan terang,jika tidak ianya tidak teratur.
9. Barangan perlu dikemas,jika tidak ibarat sampah-sarap.
10. Beri arahan pekerja ikut peraturan,jika tidak makan diri.
11. Barang mesti semak sendiri, jika tidak rendah nilai dan mutunya.
12. Tempoh waktu tidak boleh lewat,jika tidak hilang kepercayaan.
13. Harta peribadi dan syarikat perlu jelas,jika tidak timbul penyelewengan.
14. Keluar masuk tunai perlu teliti ,jika tidak bertindih kesilapan.
15. Menghadapi masalah perlu diselesaikan segera dengan baik,jika tidak mudarat diri.
16. Niat mesti kukuh dan jelas,jika tidak membazir wang dan masa.

Friday, March 28, 2008

Osman gigih majukan perniagaan tayar

JOHOR BAHRU 24 Mac - Di mana ada kemahuan di situ ada jalan. Itulah peribahasa yang dipegang oleh Osman Basiron, 43, dalam mengusahakan perniagaan tayar dan rim kereta sejak 2003.

Berkat kegigihannya, anak kelahiran Jorak, Muar ini mampu berbangga kerana mula dikenali sebagai ‘saudagar tayar’ di bandar raya Johor Bahru.

Osman, 43, yang mula melibatkan diri dalam bidang perniagaan tayar, rim dan penyelenggaraan enjin kenderaan lebih 15 tahun lalu kini mempunyai empat premis yang terletak di lokasi strategik di dalam Wilayah Pembangunan Iskandar (WPI).

Premis pertama ditubuhkan pada 1992 iaitu Kampung Melayu Enterprise Sdn. Bhd. manakala premis kedua yang ditubuhkan pada 1998 diberi nama Utama Tayar & Ekzos Enterprise yang terletak di Bandar Baru Uda.

Perniagaan Osman semakin berkembang selepas itu dengan kewujudan Bumitayar & Sportsrim Enterprise yang terletak di Jalan Padi Emas, juga di Bandar Baru UDA pada 2003 dan premis keempat adalah World Tyre & Sportsrim Enterprise di Larkin Indah yang mula beroperasi September tahun lalu.

Apa yang menarik mengenai bapa kepada tiga orang anak ini ialah sebelum melibatkan diri dalam bidang keusahawanan, Osman yang hanya berkelulusan Sijil Rendah Pelajaran (SRP) telah menjalani kursus selama enam bulan dalam bidang melepa dan mengikat batu di Koperasi Belia Negara.

“Selepas itu saya mencari pengalaman kerja dengan bekerja di kedai servis tayar selama enam tahun di Taman Sentosa. Selepas itu saya mendapat satu kekuatan dan keyakinan untuk membuka satu kedai seumpama itu di Kampung Melayu di sini.

“Dengan modal awal sebanyak RM50,000 yang dipinjamkan menerusi Program Rakan Muda dan RM15,000 wang sendiri, saya memulakan perniagaan ini dan bermula dari situ ia terus berkembang dari semasa ke semasa,” katanya yang ditemui Utusan Malaysia baru-baru ini.

Berikutan perkembangan yang amat memberangsangkan, Osman tekad membuka satu lagi cawangan di Bandar Baru Uda pada 1998.

“Langkah saya membuka premis di Bandar Baru Uda kerana ia merupakan satu fardu kifayah berikutan kawasan itu merupakan satu kawasan elit yang dihuni oleh golongan korporat dan pegawai kanan kerajaan serta usahawan Melayu.

Menurutnya, bagi memulakan Utama Tayar & Ekzos Enterprise, beliau telah membuat pinjaman sebanyak RM100,000 daripada sebuah bank komersial.

Osman berkata, menyedari cita rasa pengguna yang begitu tinggi, beliau sentiasa peka dengan setiap alat ganti yang dijual dengan menawarkan alat ganti tulen dan terkini.

Beliau mengakui kejayaan yang diperolehi kini bukanlah atas usahanya seorang, sebaliknya mendapat komitmen, sokongan dan dorongan daripada isteri, Sarimawati Kassim, 39, selaku Pengarah Urusan yang banyak memainkan peranan khasnya dalam kerja-kerja dalaman terutama soal kewangan.

“Selain itu, apa yang buat saya bangga dengan kejayaan yang dicapai hari ini bukan sekadar dinikmati kami sekeluarga, namun ia turut dapat dikecapi 27 anak Melayu kerana berpeluang bekerja sebagai mekanik di premis saya,” katanya.

Osman berkata, mereka merupakan pekerja terlatih lepasan Pusat Giat Mara, Institut Latihan Perindustrian Pasir Gudang dan sekolah vokasional.

Berikutan bakat dan kejayaan yang dicapai oleh Osman, beliau kerap diundang untuk memberi ceramah dan berdialog dengan usahawan-usahawan baru dalam seminar atau bengkel-bengkel anjuran Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi.

Beliau sering mengingatkan usahawan baru supaya berusaha dengan gigih, berdisiplin, dan tidak pernah kenal erti penat dan jemu dalam melakukan sesuatu perniagaan.

“Dalam apa juga keadaan, kita mesti berpegang kuat pada niat dan jangan lari daripada landasan, insya-Allah kejayaan yang diidam-idamkan akan dicapai,” katanya.

Mengenai masa depan perniagaannya, Osman menjelaskan, di samping untuk memperkukuh dan memantapkan premis sedia ada, beliau sedang meninjau untuk mengembangkan perniagaan itu di beberapa kawasan di bandar raya ini.

Bagi meneruskan kesinambungan perniagaan keluarga itu, anak sulungnya, Ainol Nadira, 18, turut membantu menguruskan Utama Tayar & Ekzos Enterprise di Bandar Baru Uda, katanya.

Utusan Malysia

6 comments:

Forever Silencer said...

bos.. ada x cara sy nak contact en.osman ni.. sy nak mintak pendapat dan nasihat dari beliau untuk perniagaan sy yang masih bru

Forever Silencer said...

bos.. ada x cara sy nak contact en.osman ni.. sy nak mintak pendapat dan nasihat dari beliau untuk perniagaan sy yang masih bru

Anonymous said...

BAGAIMANA AKU MUNGKIN A VICTOR SELEPAS BANYAK YANG MEMBERIKAN BANYAK MEMENUHI PINJAMAN.

Saya berasa sangat diberkati dan terpenuhi. Saya enggan memohon pinjaman yang saya dengar tentang talian kerana segala-galanya seolah-olah terlalu baik untuk menjadi kenyataan, tetapi saya yakin & terkejut apabila kawan saya di tempat kerja saya mendapat pinjaman daripada Progresive Loan INC. & Kami berdua mengesahkannya dan saya juga terus maju untuk memohon, hari ini adalah pemilik syarikat yang bangga dan membuat wang untuk keluarga saya dan ibu yang bahagia. Baiklah aku Annie Joe dengan nama dari Pauls Valley, Oklahoma. Sebagai ibu tunggal dengan tiga anak, sukar untuk mendapatkan pekerjaan yang dapat menjaga saya dan anak-anak saya dan saya mempunyai banyak bil untuk membayar dan membuatnya terburuk saya mempunyai kredit yang buruk jadi saya tidak dapat memperoleh pinjaman dari mana-mana bank. Saya mempunyai ideal untuk memulakan perniagaan sebagai stylist rambut tetapi tidak mempunyai modal untuk memulakan, Mencoba semua jenis bank tetapi tidak berfungsi sehingga saya dirujuk oleh rakan sekerja saya untuk iklan peminjam yang beradab untuk memberi pinjaman pada 2 % kadar bunga. Saya menghantar mereka mel menggunakan alamat e-mel rasmi mereka (progresiveloan@yahoo.com) dan saya mendapat balasan serta-merta dan pinjaman saya telah diluluskan, dan saya diarahkan ke laman web Bank di mana saya mengeluarkan pinjaman saya terus ke akaun saya. Untuk memotong cerita pendek saya bangga dengan syarikat stylist rambut saya dan berjanji untuk memberi kesaksian kepada dunia bagaimana hidup saya berubah .. Jika anda memerlukan apa-apa jenis pinjaman, saya menasihatkan anda menghubungi Progresive Loan INC dan diangkat secara kewangan E-mel: progresiveloan@yahoo.com ATAU Call / WhatsApp: +16626183756, anda boleh juga melawat: Laman web: https://progresivefunding.wordpress.com




Anonymous said...

Di sini ialah Benjamin hubungi butiran E-mel, lfdsloans @ outlook.com. / lfdsloans@lemeridianfds.com Atau Whatsapp +1 989-394-3740 yang membantu saya dengan pinjaman 90.000.00 Euro untuk memulakan perniagaan saya dan saya sangat berterima kasih, Sungguh susah bagi saya di sini cuba untuk membuat jalan sebagai ibu tunggal perkara-perkara tidak mudah dengan saya tetapi dengan bantuan Le_Meridian meletakkan senyuman di wajah saya kerana saya menonton perniagaan saya semakin kuat dan berkembang juga. Saya tahu anda mungkin mengejutkan mengapa saya meletakkan perkara seperti ini di sini tetapi saya benar-benar perlu menyatakan saya terima kasih supaya sesiapa yang mencari bantuan kewangan atau mengalami kesulitan dengan perniagaan yang ada atau ingin memulakan projek perniagaan dapat melihat ini dan memiliki harapan untuk keluar dari kesulitan .. Terimakasih.

Unknown said...

INSTANT AFFORDABLE PERSONAL/BUSINESS/HOME/INVESTMENT LOAN OFFER WITHOUT COST/STRESS CONTACT US TODAY VIA Whatsapp +19292227023 Email drbenjaminfinance@gmail.com

We are financial consultants providing reliable loans to individuals and funding for business, home and projects start up. Are you tired of seeking loans or are you in any financial mess. Do you have a low credit score, and you will find it difficult to get loans from banks and other financial institutions? then worry no more for we are the solution to your financial misfortune. we offer all types of loan ranging from $5,000.00 to $533,000,000.00USD with a low interest rate of 2% and loan duration of 1 to 35 years to pay back the loan secure and unsecured. Are you losing sleep at nights worrying how to get a Legit Loan Lender? Contact us via Whatsapp +19292227023 Email drbenjaminfinance@gmail.com

Share this to help a soul right now, Thanks

Unknown said...

I need your assistance on my new business in automobile and tyres setvice