16 TIPS USAHANIAGA KAUM CINA

Tao Zhu Gong.

1. Berniaga mestilah rajin,jika tidak ianya tidak menjadi.

2. Belanja mesti jimat,jika tidak putus modal.
3. Sambut pelanggan dengan senyum,jika tidak pelanggan lari.
4. Masa sentiasa terbuka,jika tidak hilang peluang.
5. Harga perlu berpatutan,jika tidak timbul pergaduhan.
6. Memberi hutang perlu kenal orangnya, jika tidak hilang modal.
7. Akaun perlu semak sendiri, jika tidak tidak tahu kekuatan modal.
8. Beri tawaran perlu jelas dan terang,jika tidak ianya tidak teratur.
9. Barangan perlu dikemas,jika tidak ibarat sampah-sarap.
10. Beri arahan pekerja ikut peraturan,jika tidak makan diri.
11. Barang mesti semak sendiri, jika tidak rendah nilai dan mutunya.
12. Tempoh waktu tidak boleh lewat,jika tidak hilang kepercayaan.
13. Harta peribadi dan syarikat perlu jelas,jika tidak timbul penyelewengan.
14. Keluar masuk tunai perlu teliti ,jika tidak bertindih kesilapan.
15. Menghadapi masalah perlu diselesaikan segera dengan baik,jika tidak mudarat diri.
16. Niat mesti kukuh dan jelas,jika tidak membazir wang dan masa.

Friday, March 28, 2008

Ramona ingin membawa kegemilangan industri spa

Oleh ROSLAH OTHMAN

SEPANJANG perbualan yang berlangsung selama kira-kira hampir satu jam di pusat kecantikan miliknya, Energy Day Spa di Great Eastern Mall, Jalan Ampang, Kuala Lumpur, bibirnya tidak pernah terlepas menyebut perkataan ‘syukur’ berulang kali.

Sambil menguntum senyuman penuh makna, wanita berusia awal 50-an ini, mengakui beliau hanya insan kerdil yang dikurniakan sedikit kelebihan oleh Allah Taala untuk membantu orang lain.

Baginya, apa yang dinikmati hari ini hanya bersifat sementara dan akan hilang apabila tiba masanya.

‘‘Jika selama ini saya bertungkus lumus mengurus dan membangunkan perniagaan sehingga berdiri teguh seperti sekarang, kini sudah tiba masanya saya memberi kepada yang memerlukan,’’ begitu tutur Presiden Persatuan Spa Malaysia (AmSpa), Datin Ramona Suleiman.

Sementelah selepas apa yang berlaku dalam industri spa kebelakangan ini, langsung menyuntik semangatnya untuk membawa industri itu ke satu landasan yang sebenar.

Berkongsi senario tersebut katanya, di sebalik usaha Kementerian Pelancongan mahu menjadikan industri spa sebagai antara tarikan pelancong ke negara ini, pengusaha spa sepertinya terpaksa berhadapan dengan pelbagai dilema.

Ini termasuklah gejala maksiat seperti pelacuran yang sering dikaitkan dengan spa sejak kebelakangan ini, turut mencalit imej kepada industri itu lebih-lebih lagi pada pengusaha yang benar-benar serius dalam perniagaan.

Bukan itu sahaja, pengusaha juga terpaksa berhadapan dengan pelbagai kerenah peraturan baru yang ditentukan sesuka hati oleh pihak berkuasa tempatan.

Antaranya, peraturan baru yang menghendaki pengusaha spa menghantar permohonan baru berserta deposit sebanyak RM1,000 dan mewajibkan pendaftaran pelanggan yang mengunjungi spa termasuk mengambil nama, nombor kad pengenalan, warganegara dan alamat mereka.

Menyeka

Beliau menyifatkan peraturan berkenaan sebagai remeh dan hanya menyekat matlamat membangunkan industri spa sebagai tumpuan pelancong.

Dilantik sebagai Presiden AmSpa sejak setahun lalu, bagi Ramona, tidak ada sebab untuknya menunjuk-nunjuk atau berbangga diri, sebaliknya lebih dianggap sebagai satu tanggungjawab yang perlu dipikul secara ikhlas.

Sekurang-kurangnya dengan adanya kepimpinan yang jitu di peringkat tertinggi, hasrat beliau untuk memberi fokus kepada usaha meningkatkan lagi industri spa tempatan agar setanding dengan pengusaha luar negara mampu direalisasi.

‘‘Saya percaya negara juga mempunyai potensi menjadi destinasi spa utama dunia memandangkan kelebihan-kelebihan yang ada.

‘‘Ia bukan sahaja menawarkan harga berpatutan, tetapi juga perkhidmatan menyeluruh kepada pelanggan,’’ ujarnya yang turut menaruh harapan untuk menyaksikan lebih ramai usahawan wanita berjaya dalam bidang kecantikan.

Berkongsi pengalaman kata Ramona, beliau yakin apa yang dimiliki masyarakat dalam seni urutan tradisional dan rawatan spa antara kelebihan yang harus digunakan.

Katanya, dengan kelebihan yang ada hasrat menjadikan industri spa negara bertaraf dunia serta kepakaran setanding negara jiran.

‘‘Saya fikir sudah tiba masanya kita memperkenalkan industri spa kita sebagai produk ekonomi, perkhidmatan atau pelancongan kerana kita juga tidak kurang hebat,’’ ujarnya.

Beliau turut berazam mahu memartabatkan industri itu di kalangan masyarakat dan mahu mengubah minda mereka dengan melihat spa sebagai satu bidang profesional.

Selepas menyedari keperluan tenaga kerja mahir dalam bidang berkaitan, secara tidak langsung mendorongnya membuka Akademi Kesihatan Holistik dan Refleksologi Energy sejak lebih setahun lalu.

Akademi tersebut turut menawarkan kursus kemahiran dan latihan berkaitan urutan, refleksologi serta kursus kecantikan secara profesional.

‘‘Ia bukan sahaja bagi melahirkan mereka yang mahir dalam industri ini, bahkan turut memberi peluang kepada golongan kurang bernasib baik seperti ibu tunggal mengubah kehidupan dengan kemahiran yang ada,’’ ujarnya.

Apa yang membezakan, kursus dan kurikulum ini adalah yang pertama ditawarkan di negara ini dan ia dijalankan dengan kerjasama Akademi Kesihatan Holistik dan Refleksologi di Singapura, Kanada dan Amerika Syarikat.

Ramona bertuah kerana selain keluarga, terutama suami dan anak-anak, ahli lembaga pengarah AmSpa sentiasa bersedia memberi komitmen dalam menjayakan pelbagai program yang dirancang.

Ini termasuklah usaha melancarkan laman web AmSpa sendiri iaitu www.amspa.org.my dan pelekat AmSpa yang menjadi penanda aras serta kriteria spa berkualiti.

sumber Utusan Malaysia 20 Februari 2008

1 comments:

Anonymous said...

BAGAIMANA AKU MUNGKIN A VICTOR SELEPAS BANYAK YANG MEMBERIKAN BANYAK MEMENUHI PINJAMAN.

Saya berasa sangat diberkati dan terpenuhi. Saya enggan memohon pinjaman yang saya dengar tentang talian kerana segala-galanya seolah-olah terlalu baik untuk menjadi kenyataan, tetapi saya yakin & terkejut apabila kawan saya di tempat kerja saya mendapat pinjaman daripada Progresive Loan INC. & Kami berdua mengesahkannya dan saya juga terus maju untuk memohon, hari ini adalah pemilik syarikat yang bangga dan membuat wang untuk keluarga saya dan ibu yang bahagia. Baiklah aku Annie Joe dengan nama dari Pauls Valley, Oklahoma. Sebagai ibu tunggal dengan tiga anak, sukar untuk mendapatkan pekerjaan yang dapat menjaga saya dan anak-anak saya dan saya mempunyai banyak bil untuk membayar dan membuatnya terburuk saya mempunyai kredit yang buruk jadi saya tidak dapat memperoleh pinjaman dari mana-mana bank. Saya mempunyai ideal untuk memulakan perniagaan sebagai stylist rambut tetapi tidak mempunyai modal untuk memulakan, Mencoba semua jenis bank tetapi tidak berfungsi sehingga saya dirujuk oleh rakan sekerja saya untuk iklan peminjam yang beradab untuk memberi pinjaman pada 2 % kadar bunga. Saya menghantar mereka mel menggunakan alamat e-mel rasmi mereka (progresiveloan@yahoo.com) dan saya mendapat balasan serta-merta dan pinjaman saya telah diluluskan, dan saya diarahkan ke laman web Bank di mana saya mengeluarkan pinjaman saya terus ke akaun saya. Untuk memotong cerita pendek saya bangga dengan syarikat stylist rambut saya dan berjanji untuk memberi kesaksian kepada dunia bagaimana hidup saya berubah .. Jika anda memerlukan apa-apa jenis pinjaman, saya menasihatkan anda menghubungi Progresive Loan INC dan diangkat secara kewangan E-mel: progresiveloan@yahoo.com ATAU Call / WhatsApp: +16626183756, anda boleh juga melawat: Laman web: https://progresivefunding.wordpress.com