16 TIPS USAHANIAGA KAUM CINA

Tao Zhu Gong.

1. Berniaga mestilah rajin,jika tidak ianya tidak menjadi.

2. Belanja mesti jimat,jika tidak putus modal.
3. Sambut pelanggan dengan senyum,jika tidak pelanggan lari.
4. Masa sentiasa terbuka,jika tidak hilang peluang.
5. Harga perlu berpatutan,jika tidak timbul pergaduhan.
6. Memberi hutang perlu kenal orangnya, jika tidak hilang modal.
7. Akaun perlu semak sendiri, jika tidak tidak tahu kekuatan modal.
8. Beri tawaran perlu jelas dan terang,jika tidak ianya tidak teratur.
9. Barangan perlu dikemas,jika tidak ibarat sampah-sarap.
10. Beri arahan pekerja ikut peraturan,jika tidak makan diri.
11. Barang mesti semak sendiri, jika tidak rendah nilai dan mutunya.
12. Tempoh waktu tidak boleh lewat,jika tidak hilang kepercayaan.
13. Harta peribadi dan syarikat perlu jelas,jika tidak timbul penyelewengan.
14. Keluar masuk tunai perlu teliti ,jika tidak bertindih kesilapan.
15. Menghadapi masalah perlu diselesaikan segera dengan baik,jika tidak mudarat diri.
16. Niat mesti kukuh dan jelas,jika tidak membazir wang dan masa.

Friday, March 28, 2008

Usahawan francais perlu rebut peluang

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 19 Feb. – Langkah kerajaan memperuntukkan RM900 juta menerusi skim Projek Usahawan Bumiputera dalam Bidang Peruncitan (Prosper), disifatkan akan membantu usaha melahirkan lebih ramai usahawan bumiputera dalam sektor francais.

Ketua Eksekutif Persatuan Francais Malaysia (MFA), Norol Azali Sulaiman berkata, perniagaan francais yang semakin berkembang maju di Malaysia sejak sedekad lalu, mempunyai potensi yang besar untuk dimajukan.

Katanya, menerusi pelbagai insentif, termasuk Prosper, ia menunjukkan kerajaan sedar bahawa francais boleh menjadi satu daripada enjin pembangunan penting yang menyumbang kepada pembangunan ekonomi negara seperti yang berlaku di negara-negara maju.

Untuk itu, ujarnya, kerajaan yang selalu mesra francais sememangnya serius dan komited dalam pembangunan industri francais.

‘‘Dengan segala sokongan seumpamanya daripada kerajaan, MFA yakin Malaysia mampu mencapai sasaran untuk mewujudkan sebanyak 50 jenama francais tempatan baru di samping melahirkan 1,000 francaisi bumiputera yang berdaya maju di bawah Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9),’’ katanya di sini hari ini.

Baru-baru ini, Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi (MECD) Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin mengumumkan peruntukan sebanyak RM900 juta disediakan oleh Majlis Amanah Rakyat (Mara) sebagai pinjaman kepada usahawan-usahawan di bawah skim Prosper bagi meningkatkan penguasaan bumiputera dalam ekonomi.

Ia selaras dengan hasrat kerajaan untuk melahirkan 150,000 usahawan bumiputera di bawah (RMK-9).

Norol Azali berkata, di Amerika Syarikat dan Australia misalnya, industri francais menyumbang lebih daripada 50 peratus kepada sektor peruncitan berbanding Malaysia yang masih tidak mencapai 10 peratus.

MFA, katanya, mengadakan program khas yang dinamakan Program Pembangunan Produk Francais Tempatan (PPPFT) bertujuan untuk mengenal pasti produk yang berpotensi difrancaiskan.

‘‘Ia seterusnya akan dikembangkan menjadi Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) melalui sistem francais,’’ kata beliau.

Menurutnya, beberapa sektor yang dilihat berpotensi untuk difrancaiskan adalah pertanian, perkhidmatan, pelancongan, pendidikan, pengeluaran dan teknologi maklumat dan komunikasi.

Selain itu, ujarnya, industri francais secara keseluruhannya mengalu-alukan pelancaran lima koridor ekonomi di seluruh negara.

‘‘Ini merupakan peluang terbaik kepada para usahawan francais untuk memperhebatkan lagi rangkaian perniagaan memandangkan koridor-koridor ini bakal disertai oleh pelaburan asing,’’ katanya.

sumber Utusan Malaysia 28 Februari 2008

0 comments: