16 TIPS USAHANIAGA KAUM CINA

Tao Zhu Gong.

1. Berniaga mestilah rajin,jika tidak ianya tidak menjadi.

2. Belanja mesti jimat,jika tidak putus modal.
3. Sambut pelanggan dengan senyum,jika tidak pelanggan lari.
4. Masa sentiasa terbuka,jika tidak hilang peluang.
5. Harga perlu berpatutan,jika tidak timbul pergaduhan.
6. Memberi hutang perlu kenal orangnya, jika tidak hilang modal.
7. Akaun perlu semak sendiri, jika tidak tidak tahu kekuatan modal.
8. Beri tawaran perlu jelas dan terang,jika tidak ianya tidak teratur.
9. Barangan perlu dikemas,jika tidak ibarat sampah-sarap.
10. Beri arahan pekerja ikut peraturan,jika tidak makan diri.
11. Barang mesti semak sendiri, jika tidak rendah nilai dan mutunya.
12. Tempoh waktu tidak boleh lewat,jika tidak hilang kepercayaan.
13. Harta peribadi dan syarikat perlu jelas,jika tidak timbul penyelewengan.
14. Keluar masuk tunai perlu teliti ,jika tidak bertindih kesilapan.
15. Menghadapi masalah perlu diselesaikan segera dengan baik,jika tidak mudarat diri.
16. Niat mesti kukuh dan jelas,jika tidak membazir wang dan masa.

Friday, March 28, 2008

Nor Suhella suri rumah jadi peniaga

Oleh RABIATUL ADAWIYAH KOH ABDULLAH (E-mel: wanitamingguan@utusan.com.my)


NOR SUHELLA.

TUGAS suri rumah menuntut pengorbanan dan kesabaran yang tinggi kerana seorang wanita perlu bekerja dari subuh hingga larut malam. Meskipun sibuk menguruskan rumah tangga, namun kebanyakan kaum ibu masih sempat melakukan kerja-kerja tangan sebagai hobi sampingan.

Meskipun begitu, kebanyakan mereka kurang bijak mencari peluang untuk mencari pendapatan sampingan dengan menjual hasil-hasil kerja tangan berkenaan.

Sedangkan pada hakikatnya, jika kena gaya dan cara, suri rumah mampu menukarkan aktiviti sampingan atau hobi kepada sebuah perniagaan yang menguntungkan.

Sesuatu yang membanggakan apabila golongan suri rumah menunjukkan minat dalam perniagaan. Tanpa pengalaman dan pengetahuan mendalam, keberanian mereka menceburi bidang yang penuh cabaran itu wajar mendapat pujian.

Kata orang, hendak seribu daya, tidak hendak seribu dalih. Begitulah yang berlaku kepada seorang isteri dan ibu, Nor Suhella Sulaiman, 36.

Jika selama ini menghabiskan masa seharian dengan urusan rumah tangga, sebaik bergelar usahawan, kesibukan tidak membataskan hubungan kekeluargaan.

Diiringi semangat dan iltizam, serta menjadikan rakan lain yang telah melakar kejayaan sebagai inspirasi, wanita ini berjaya membuktikan penglibatan dalam perniagaan bukan satu kesilapan.

Berbekalkan keazaman itu juga, Nor Suhella berani mengusaha perniagaan kraf tangan, hamper dan gubahan sebagai langkah pertama terjun ke dunia perniagaan.

“Wanita mesti berani mencuba meskipun asas dalam dunia perniagaan terlalu cetek. Tanpa pengalaman, sukar kita mencari kelemahan diri untuk diperbaiki.

“Di rumah, masa berniaga itu lebih lapang dan kita sendiri akan menentukan urusan harian tanpa arahan sesiapa,” jelasnya.

Bagi Nor Suhella, rumah tangga bukan alasan yang menghalang usahawan wanita mencipta nama setanding kaum lelaki.

Bahkan baginya, meski telah berjaya sebagai usahawan berjaya, tanggungjawab sebagai isteri dan ibu tidak pernah diabaikan. Lebih membanggakan apabila suami, Nik Mazlan Nik Mansor dan anak-anak, turut menjadi pendorong kuat di sebalik kejayaan itu.

Kesungguhan dan komitmennya dalam dunia perniagaan yang disemai sejak zaman persekolahan kini bercambah dan menghasilkan pulangan yang cukup lumayan.

“Dalam apa juga keadaan, pelanggan berada di tempat teratas dan mereka berhak mendapatkan apa yang diingini walaupun permintaan mereka kadangkala memeningkan kepala,” katanya.

Bagi wanita cekal ini, ia adalah antara cabaran dan dugaan yang seharusnya diterima dengan hati terbuka oleh pengusaha jika ingin mengecap kejayaan.

Dalam menyediakan perkhidmatan kepada pelanggan, Nor Suhella perlu berhati-hati dan mementingkan kualiti.

“Ada kala cita rasa pelanggan berbeza kerana masing-masing inginkan hasil yang paling memuaskan. Namun kita masih boleh cadangkan apa yang terbaik dan terserah kepada pelanggan membuat keputusan.

“Saya akan menghasilkan barangan berdasarkan kos perbelanjaan pelanggan,” ujarnya.

Sebagai peniaga bidang ini sejak tahun 2003 lagi, bagi Nor Suhella, mahal atau murah bukan kayu pengukur kepada kualiti sesuatu permintaan.

Katanya, hampir setiap majlis dan perayaan pada hari ini menggunakan hamper atau hadiah kraf tangan sebagai buah tangan yang berharga.

“Perniagaan saya bukan sahaja terhad apabila musim perayaan tetapi juga majlis korporat dan banyak lagi,” jelasnya.

Tambahnya, asalkan pengusaha tidak jemu dan cepat berputus asa dengan sambutan pelanggan, banyak lagi cabang lain yang boleh diterokai di bidang ini.

“Selain serasi dengan jiwa kewanitaan yang gemarkan kerja seni, bagi saya bidang ini turut menjanjikan pendapatan yang memuaskan jika diusahakan dengan tekun, sabar dan komitmen yang tinggi,” jelasnya.

Orang ramai yang ingin belajar menggubah atau menempah hantaran, hamper, gubahan bunga dan kraf tangan, boleh menghubungi Nor Suhella di talian 016-6920557.



sumber Utusan Malaysia pada 24 Februari 2008

1 comments:

Anonymous said...

BAGAIMANA AKU MUNGKIN A VICTOR SELEPAS BANYAK YANG MEMBERIKAN BANYAK MEMENUHI PINJAMAN.

Saya berasa sangat diberkati dan terpenuhi. Saya enggan memohon pinjaman yang saya dengar tentang talian kerana segala-galanya seolah-olah terlalu baik untuk menjadi kenyataan, tetapi saya yakin & terkejut apabila kawan saya di tempat kerja saya mendapat pinjaman daripada Progresive Loan INC. & Kami berdua mengesahkannya dan saya juga terus maju untuk memohon, hari ini adalah pemilik syarikat yang bangga dan membuat wang untuk keluarga saya dan ibu yang bahagia. Baiklah aku Annie Joe dengan nama dari Pauls Valley, Oklahoma. Sebagai ibu tunggal dengan tiga anak, sukar untuk mendapatkan pekerjaan yang dapat menjaga saya dan anak-anak saya dan saya mempunyai banyak bil untuk membayar dan membuatnya terburuk saya mempunyai kredit yang buruk jadi saya tidak dapat memperoleh pinjaman dari mana-mana bank. Saya mempunyai ideal untuk memulakan perniagaan sebagai stylist rambut tetapi tidak mempunyai modal untuk memulakan, Mencoba semua jenis bank tetapi tidak berfungsi sehingga saya dirujuk oleh rakan sekerja saya untuk iklan peminjam yang beradab untuk memberi pinjaman pada 2 % kadar bunga. Saya menghantar mereka mel menggunakan alamat e-mel rasmi mereka (progresiveloan@yahoo.com) dan saya mendapat balasan serta-merta dan pinjaman saya telah diluluskan, dan saya diarahkan ke laman web Bank di mana saya mengeluarkan pinjaman saya terus ke akaun saya. Untuk memotong cerita pendek saya bangga dengan syarikat stylist rambut saya dan berjanji untuk memberi kesaksian kepada dunia bagaimana hidup saya berubah .. Jika anda memerlukan apa-apa jenis pinjaman, saya menasihatkan anda menghubungi Progresive Loan INC dan diangkat secara kewangan E-mel: progresiveloan@yahoo.com ATAU Call / WhatsApp: +16626183756, anda boleh juga melawat: Laman web: https://progresivefunding.wordpress.com