16 TIPS USAHANIAGA KAUM CINA

Tao Zhu Gong.

1. Berniaga mestilah rajin,jika tidak ianya tidak menjadi.

2. Belanja mesti jimat,jika tidak putus modal.
3. Sambut pelanggan dengan senyum,jika tidak pelanggan lari.
4. Masa sentiasa terbuka,jika tidak hilang peluang.
5. Harga perlu berpatutan,jika tidak timbul pergaduhan.
6. Memberi hutang perlu kenal orangnya, jika tidak hilang modal.
7. Akaun perlu semak sendiri, jika tidak tidak tahu kekuatan modal.
8. Beri tawaran perlu jelas dan terang,jika tidak ianya tidak teratur.
9. Barangan perlu dikemas,jika tidak ibarat sampah-sarap.
10. Beri arahan pekerja ikut peraturan,jika tidak makan diri.
11. Barang mesti semak sendiri, jika tidak rendah nilai dan mutunya.
12. Tempoh waktu tidak boleh lewat,jika tidak hilang kepercayaan.
13. Harta peribadi dan syarikat perlu jelas,jika tidak timbul penyelewengan.
14. Keluar masuk tunai perlu teliti ,jika tidak bertindih kesilapan.
15. Menghadapi masalah perlu diselesaikan segera dengan baik,jika tidak mudarat diri.
16. Niat mesti kukuh dan jelas,jika tidak membazir wang dan masa.

Friday, March 28, 2008

Peniaga bumiputera mula kuasai ICT

CYBERJAYA 22 Feb. - MSC Malaysia telah berjaya dalam misinya menarik lebih banyak penyertaan bumiputera dalam bidang Teknologi, Maklumat dan Komunikasi (ICT), menerusi programprogram kelolaannya.

Ketua Pegawai Eksekutif Multimedia Development Corporation (MDeC), Datuk Badlisham Ghazali berkata, ia telah melahirkan 464 syarikat bumiputera berstatus MSC Malaysia dari jumlah keseluruhan 1,900 syarikat berstatus MSC Malaysia, dalam dalam tempoh dua tahun sejak program pembangunan Pembangunan Usahawan Tekno Bumiputera (BITE) dan Program Akademi Usahawan Tekno (TAP) diperkenalkan.

"Walaupun bilangan ini kecil berbanding dengan jumlah keseluruhan, ia merupakan peningkatan 40 peratus berbanding tahun sebelumnya," katanya.

Beliau berkata, MDeC sebagai agensi yang dipertanggungjawabkan untuk memajukan MSC Malaysia, telah melaksanakan pelbagai usaha untuk mencapai matlamat menjadikan Malaysia sebuah negara maju yang berteraskan K-Ekonomi menjelang 2020.

"Bagi mencapai matlamat ini, salah satu fokus MSC Malaysia adalah untuk meningkatkan penyertaan bumiputera di dalam sektor ICT melalui pelbagai program yang bukan sahaja dapat mencungkil usahawan muda di kalangan bumiputera, malah ia juga mampu meningkatkan daya saing syarikat ICT bumiputera yang sedia ada," katanya di sini.

Badlisham berkata, program BITE dan TAP telah diadakan sejak tahun 2005 dengan kerjasama pelbagai pihak bagi menggalakkan kewujudan usahawan bumiputera.

Selain bidang perisian, katanya, bidang Multimedia Kreatif kini menjadi tumpuan usahawan bumiputera terutamanya golongan muda seperti Les Copaque Sdn. Bhd. yang menghasilkan animasi bertaraf antarabangsa seperti Geng The Series dan Upih dan Lilin.

Les Copaque diasaskan oleh empat graduan Universiti Multimedia (MMU) dan pernah memenangi pertandingan antarabangsa dengan hasil rekaan animasi mereka.

Untuk tujuan mencungkil bakat-bakat muda, Badlisham berkata, MSC Malaysia mengadakan pusat inkubator seperti di Kuala Lumpur Sentral bagi tujuan membantu penyediaan Rancangan Perniagaan, mendapat Pembiayaan "Pre Seed" dan juga pembangunan perisian, sejajar dengan sasaran bagi meningkatkan lagi penglibatan bumiputera dan graduan di dalam bidang keusahawanan ICT.

KerjasamaKatanya, MSC Malaysia Cybercity, di Pulau Pinang turut membangunkan Pusat Inkubator Induk dengan kerjasama Penang Development Corporation (PDC) dan Universiti Sains Malaysia (USM).

Pada penghujung 2007, dua makmal yang dikenali sebagai "Business Lab" dan "Tech Lab" telah diperkenalkan bagi menaik taraf Pusat Inkubator Induk.

Di peringkat pra-universiti, Badlisham berkata, MSC Malaysia turut mengadakan kempen "ICT sebagai Kerjaya Pilihan," yang berlangsung sejak tahun lalu bagi menggalakkan lepasan sekolah mengambil jurusan ICT di universiti serta menghapuskan tanggapan bahawa para graduan ICT tidak mempunyai banyak peluang pekerjaan.

Di bawah TAP ini, katanya, satu jalinan usahasama dengan Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi (MECD) dan Perbadanan Kemajuan Ekonomi Negeri (SEDC) diadakan untuk melahirkan serta menggalakkan para usahawan baru ICT bumiputera.

Melalui program fasa pertamanya, enam buah negeri iaitu Perak, Johor, Melaka, Terengganu, Sabah dan Sarawak telah mengambil bahagian manakala dalam fasa kedua, TAP sedang giat diadakan di Pulau Pinang, Kedah, Pahang, Perlis, Negeri Sembilan dan Kelantan, katanya.

Dari segi pembiayaan "Pre Seed," katanya kerajaan telah memperuntukkan RM80 juta bagi tujuan membantu usahawan bumiputera.

Setakat ini, katanya, sebanyak RM14 juta telah diagihkan kepada 42 syarikat yang layak.

Selain itu, Badlisham berkata, kerajaan dan MDeC menyasarkan untuk melahirkan sekurang-kurangnya 400 usahawan ICT bumiputera dalam tempoh lima tahun akan datang melalui program yang dikontrakkan kepada Alam Teknokrat Sdn. Bhd. (Skali).

- Bernama

sumber Utusan Malaysia 23 Februari 2008

0 comments: