16 TIPS USAHANIAGA KAUM CINA

Tao Zhu Gong.

1. Berniaga mestilah rajin,jika tidak ianya tidak menjadi.

2. Belanja mesti jimat,jika tidak putus modal.
3. Sambut pelanggan dengan senyum,jika tidak pelanggan lari.
4. Masa sentiasa terbuka,jika tidak hilang peluang.
5. Harga perlu berpatutan,jika tidak timbul pergaduhan.
6. Memberi hutang perlu kenal orangnya, jika tidak hilang modal.
7. Akaun perlu semak sendiri, jika tidak tidak tahu kekuatan modal.
8. Beri tawaran perlu jelas dan terang,jika tidak ianya tidak teratur.
9. Barangan perlu dikemas,jika tidak ibarat sampah-sarap.
10. Beri arahan pekerja ikut peraturan,jika tidak makan diri.
11. Barang mesti semak sendiri, jika tidak rendah nilai dan mutunya.
12. Tempoh waktu tidak boleh lewat,jika tidak hilang kepercayaan.
13. Harta peribadi dan syarikat perlu jelas,jika tidak timbul penyelewengan.
14. Keluar masuk tunai perlu teliti ,jika tidak bertindih kesilapan.
15. Menghadapi masalah perlu diselesaikan segera dengan baik,jika tidak mudarat diri.
16. Niat mesti kukuh dan jelas,jika tidak membazir wang dan masa.

Friday, March 28, 2008

Dulu akauntan, kini usahawan

Oleh: RABIATUL ADAWIYAH KOH ABDULLAH (E-mel: wanitamingguan@utusan.com.my)


SUHANA bersama suami, Josaidy.

FESYEN dan fabrik memang sudah sinonim dengan wanita dan golongan ini semakin berdaya saing tinggi dengan menjadikan bidang ini sebagai satu perniagaan.

Apa yang membanggakan, wanita hari ini menjadikan industri fesyen bidang komersial untuk turut sama mengharungi pahit getir dunia perniagaan.

Tidak kiralah fabrik tradisional atau moden, kedua-duanya sama naik membantu wanita melibatkan diri dalam ekonomi negara. Malah penglibatan wanita dengan perniagaan songket dan batik bukan sesuatu yang asing, malah rekaan kontemporari menjadi pilihan utama pelanggan masa kini.

Seiring dengan peningkatan ekonomi hari ini, seorang usahawan wanita, Suhana Yusoff, 30 bersedia mengharungi pahit getir dengan menjadikan perniagaan yang dibangunkan suatu kebanggaan dalam memenuhi keperluan masyarakat.

Siapa sangka, wanita jurusan Sarjana Muda Pengurusan Kewangan dan pernah bekerja sebagai akauntan di sebuah syarikat terkemuka sanggup berhenti kerja semata-mata ingin membantu keluarga dengan berniaga.

Akhirnya, perniagaan warisan keluarga mula berkembang menjadi sebuah butik dan kedai fabrik dengan nama Seri Jemari Songket hasil usaha sama suaminya, Josaidy Johari, 37.

“Berbekalkan minat mendalam terhadap dunia fesyen yang menjadi bidang utama suami, saya berani mengambil risiko membuka perniagaan ini.

“Ramai yang bertanya, kenapa saya sanggup berhenti kerja sebagai akauntan dengan gaji yang agak lumayan.

“Bagi saya, itu bukan menjadi ukuran kerana dengan adanya perniagaan ini saya dapat meluangkan lebih masa bersama keluarga.,” ujarnya yang sedang menanti kelahiran anak yang ketiga.

Namun wanita bertubuh kecil molek ini mengakui, cabaran dalam menjalankan perniagaan butik tidak sama dengan menghabiskan tugasan membuat akaun.

Segala-galanya menurut beliau memerlukan usaha berlipat ganda kerana untung atau rugi perniagaannya itu nanti terletak di tangannya sendiri.

Suhana membuka butik di 15-1, Jalan Wangsa Setia 1, Wangsa Melawati di ibu negara selepas anak pertamanya meninggal dunia.

“Kehilangan anak pertama menjadikan saya dan suami tabah. Selepas peristiwa itu, kami bertekad untuk mengubah nasib keluarga,” jelasnya.

Sebelum membuka butik ini beliau sebenarnya telah melengkapkan diri dengan pelbagai ilmu melalui suaminya dan sentiasa berkongsi pengalaman dengan pembantu kedai dan tukang jahitnya hingga hari ini.

“Selama lima tahun ini saya menerima sambutan yang cukup menggalakkan dan rasanya sudah tiba masanya untuk saya berkongsi kejayaan ini dengan wanita lain.

“Pada awalnya, bukan mudah untuk memajukan perniagaan ini tetapi keluarga terutama suami memberi sokongan.

“Kini, kami boleh berbangga dengan kejayaan yang dikecapi antaranya menjadi pembekal pakaian utama ketika majlis pertabalan raja baru-baru ini selain menyediakan pakaian rasmi batik untuk kakitangan Jabatan Perdana Menteri (bahagian adat dan istiadat).

“Selain itu, kami juga menyiapkan pakaian formal batik untuk beberapa acara yang melibatkan Kementerian Kewangan,” katanya.

Selain daripada menyediakan pakaian batik serta songket sedia pakai, Seri Jemari Songket juga bersedia menerima tempahan pelbagai barangan batik dan songket.

“Saya mementingkan kepuasan pelanggan dan sedia memberikan sentuhan peribadi terutama khidmat rundingan mengenai warna, fabrik dan fesyen yang sesuai dengan penampilan pelanggan.

“Kami menempah fabrik ini terus dari Terengganu untuk mendapatkan kualiti yang lebih terjamin. Misalnya, songket yang ada ditenun secara tradisional di sana,” ujarnya.

Mengenai fesyen pula, Suhana memberitahu, ia tidak terbatas kepada kurung, kebaya, baju Melayu atau kemeja sebaliknya juga tali leher, skaf, selendang, pario, kraf cenderamata, tengkolok, sarung bantal batik serta aksesori wanita turut disediakan.

Katanya, Seri Jemari Songket akan memastikan harga yang ditawarkan lebih berdaya saing selain memberi perhatian terhadap keluaran dan rekaan.

“Saya percaya, kalau disebut sahaja butik orang akan beranggapan apa yang ditawarkan di sini semuanya mahal belaka.

“Namun saya memberi jaminan bahawa apa yang ditawarkan oleh Seri Jemari Songket jauh lebih murah berbanding apa yang ditawarkan oleh butik-butik lain,” akuinya lagi.

Sebagai peniaga, Suhana turut memberi reaksi positif setiap komen atau ketidakpuasan pelanggan.

Jelasnya, setiap apa yang dikatakan oleh pelanggan merupakan satu anjakan untuk dia terus maju ke hadapan.

Untuk itu, mereka yang berminat mencuba sentuhan Seri Jemari Songket bolehlah menghubungi talian 03-41437511 atau 012-6349227.

Utusan Malaysia

1 comments:

Anonymous said...

BAGAIMANA AKU MUNGKIN A VICTOR SELEPAS BANYAK YANG MEMBERIKAN BANYAK MEMENUHI PINJAMAN.

Saya berasa sangat diberkati dan terpenuhi. Saya enggan memohon pinjaman yang saya dengar tentang talian kerana segala-galanya seolah-olah terlalu baik untuk menjadi kenyataan, tetapi saya yakin & terkejut apabila kawan saya di tempat kerja saya mendapat pinjaman daripada Progresive Loan INC. & Kami berdua mengesahkannya dan saya juga terus maju untuk memohon, hari ini adalah pemilik syarikat yang bangga dan membuat wang untuk keluarga saya dan ibu yang bahagia. Baiklah aku Annie Joe dengan nama dari Pauls Valley, Oklahoma. Sebagai ibu tunggal dengan tiga anak, sukar untuk mendapatkan pekerjaan yang dapat menjaga saya dan anak-anak saya dan saya mempunyai banyak bil untuk membayar dan membuatnya terburuk saya mempunyai kredit yang buruk jadi saya tidak dapat memperoleh pinjaman dari mana-mana bank. Saya mempunyai ideal untuk memulakan perniagaan sebagai stylist rambut tetapi tidak mempunyai modal untuk memulakan, Mencoba semua jenis bank tetapi tidak berfungsi sehingga saya dirujuk oleh rakan sekerja saya untuk iklan peminjam yang beradab untuk memberi pinjaman pada 2 % kadar bunga. Saya menghantar mereka mel menggunakan alamat e-mel rasmi mereka (progresiveloan@yahoo.com) dan saya mendapat balasan serta-merta dan pinjaman saya telah diluluskan, dan saya diarahkan ke laman web Bank di mana saya mengeluarkan pinjaman saya terus ke akaun saya. Untuk memotong cerita pendek saya bangga dengan syarikat stylist rambut saya dan berjanji untuk memberi kesaksian kepada dunia bagaimana hidup saya berubah .. Jika anda memerlukan apa-apa jenis pinjaman, saya menasihatkan anda menghubungi Progresive Loan INC dan diangkat secara kewangan E-mel: progresiveloan@yahoo.com ATAU Call / WhatsApp: +16626183756, anda boleh juga melawat: Laman web: https://progresivefunding.wordpress.com