16 TIPS USAHANIAGA KAUM CINA

Tao Zhu Gong.

1. Berniaga mestilah rajin,jika tidak ianya tidak menjadi.

2. Belanja mesti jimat,jika tidak putus modal.
3. Sambut pelanggan dengan senyum,jika tidak pelanggan lari.
4. Masa sentiasa terbuka,jika tidak hilang peluang.
5. Harga perlu berpatutan,jika tidak timbul pergaduhan.
6. Memberi hutang perlu kenal orangnya, jika tidak hilang modal.
7. Akaun perlu semak sendiri, jika tidak tidak tahu kekuatan modal.
8. Beri tawaran perlu jelas dan terang,jika tidak ianya tidak teratur.
9. Barangan perlu dikemas,jika tidak ibarat sampah-sarap.
10. Beri arahan pekerja ikut peraturan,jika tidak makan diri.
11. Barang mesti semak sendiri, jika tidak rendah nilai dan mutunya.
12. Tempoh waktu tidak boleh lewat,jika tidak hilang kepercayaan.
13. Harta peribadi dan syarikat perlu jelas,jika tidak timbul penyelewengan.
14. Keluar masuk tunai perlu teliti ,jika tidak bertindih kesilapan.
15. Menghadapi masalah perlu diselesaikan segera dengan baik,jika tidak mudarat diri.
16. Niat mesti kukuh dan jelas,jika tidak membazir wang dan masa.

Friday, March 28, 2008

Nada Food sasar kembang operasi di Asia Barat

KUALA LUMPUR 20 Mac – Nada Food Sdn. Bhd. (Nada Food), pengeluar makanan halal berjenama Ibu, optimis untuk memasarkan produknya ke luar negara bagi memenuhi permintaan orang Islam terhadap makanan tersebut.

Pengarah Urusannya, Rohana Othman berkata, pasaran eksport sasarannya ialah ke beberapa negara jiran dan juga Asia Barat.

Menurutnya, projek pengembangan pasaran itu bakal direalisasikan menjelang akhir tahun ini dan syarikat kini sedang menyusun strategi awal untuk mencapai misi tersebut.

‘‘Antaranya kami bercadang untuk menjadikan kilang kami memiliki piawaian Amalan Perkilangan Baik (GMP) dan piawaian lain bertaraf antarabangsa bagi membolehkan produk yang dikeluarkan nanti mampu memenuhi keperluan piawaian antarabangsa,’’ katanya kepada Utusan Malaysia di sini baru-baru ini.

Buat masa sekarang, Nada Food yang mula ditubuhkan sejak 10 tahun lalu dengan modal sebanyak RM200,000 beroperasi di Bandar Sri Damansara, di sini.

Kilang itu menghasilkan makanan berjenama Ibu seperti mee dan kuey tiaw, produk gegulung ikan, bebola ikan goreng, bebola ketam, bebola ikan, kiub ikan, bebola udang dan bebola sotong, tauhu segar, tempe segar, tempe pedas, pai ayam, pai daging dan pai tuna.

‘‘Mee dan kuey tiaw kami tidak memiliki bahan pengawet memandangkan ia memberi kesan sampingan kepada penggunanya.

‘‘Untuk mengelakkan daripada menggunakan bahan pengawet, syarikat terpaksa menggunakan tepung bermutu tinggi yang hanya dikhaskan untuk membuat mee, minyak masak yang tidak dikitar semula serta persekitaran membuat mee juga perlu bersih sehingga ke proses terakhirnya.

‘‘Ini termasuk juga daripada segi penghantaran ke pasar raya dan kedai-kedai kerana kami menggunakan lori yang memiliki penghawa dingin untuk mengekalkan kualitinya agar pengguna dapat menikmati makanan yang bersih dan sihat,’’ jelasnya lagi.

Antara keunikan produk Nada Food ialah tidak mengandungi asid borik dan bahan pengawet dan ia turut memberi maklumat kepada pengguna mengenai tarikh pengeluaran dan tarikh luputnya.

Rohana berkata, meskipun kos operasinya yang ditanggungnya agak tinggi tetapi beban harga yang ditanggung oleh pengguna pula tidaklah setinggi mana kerana ia hanya kira-kira 20 sen hingga 30 sen berbanding harga mee dan kuey tiaw syarikat lain di pasaran.

Selain itu, beliau menjelaskan bahawa segala cabaran pahit manis yang telah dilaluinya sepanjang menguruskan empayarnya terutama terpaksa bersaing dengan produk keluaran bukan bumiputera kini telah terbayar apabila produk-produk berjenama Ibu diterima pengguna.

Baginya, adalah menjadi tanggungjawab usahawan beragama Islam seperti dirinya yang memiliki kelebihan mengeluarkan produk itu dan menghasilkannya kepada pasaran bukan sahaja pengguna Islam tetapi juga bukan beragama Islam.

Kata beliau, ini dapat dilihat daripada kejayaannya memasarkan produknya yang bukan sahaja banyak terdapat di sekitar Lembah Klang tetapi juga berjaya menembusi sebuah pasar raya besar untuk diagihkan kepada semua cawangannya ke seluruh negara.

Utusan Malaysia

1 comments:

Anonymous said...

BAGAIMANA AKU MUNGKIN A VICTOR SELEPAS BANYAK YANG MEMBERIKAN BANYAK MEMENUHI PINJAMAN.

Saya berasa sangat diberkati dan terpenuhi. Saya enggan memohon pinjaman yang saya dengar tentang talian kerana segala-galanya seolah-olah terlalu baik untuk menjadi kenyataan, tetapi saya yakin & terkejut apabila kawan saya di tempat kerja saya mendapat pinjaman daripada Progresive Loan INC. & Kami berdua mengesahkannya dan saya juga terus maju untuk memohon, hari ini adalah pemilik syarikat yang bangga dan membuat wang untuk keluarga saya dan ibu yang bahagia. Baiklah aku Annie Joe dengan nama dari Pauls Valley, Oklahoma. Sebagai ibu tunggal dengan tiga anak, sukar untuk mendapatkan pekerjaan yang dapat menjaga saya dan anak-anak saya dan saya mempunyai banyak bil untuk membayar dan membuatnya terburuk saya mempunyai kredit yang buruk jadi saya tidak dapat memperoleh pinjaman dari mana-mana bank. Saya mempunyai ideal untuk memulakan perniagaan sebagai stylist rambut tetapi tidak mempunyai modal untuk memulakan, Mencoba semua jenis bank tetapi tidak berfungsi sehingga saya dirujuk oleh rakan sekerja saya untuk iklan peminjam yang beradab untuk memberi pinjaman pada 2 % kadar bunga. Saya menghantar mereka mel menggunakan alamat e-mel rasmi mereka (progresiveloan@yahoo.com) dan saya mendapat balasan serta-merta dan pinjaman saya telah diluluskan, dan saya diarahkan ke laman web Bank di mana saya mengeluarkan pinjaman saya terus ke akaun saya. Untuk memotong cerita pendek saya bangga dengan syarikat stylist rambut saya dan berjanji untuk memberi kesaksian kepada dunia bagaimana hidup saya berubah .. Jika anda memerlukan apa-apa jenis pinjaman, saya menasihatkan anda menghubungi Progresive Loan INC dan diangkat secara kewangan E-mel: progresiveloan@yahoo.com ATAU Call / WhatsApp: +16626183756, anda boleh juga melawat: Laman web: https://progresivefunding.wordpress.com