16 TIPS USAHANIAGA KAUM CINA

Tao Zhu Gong.

1. Berniaga mestilah rajin,jika tidak ianya tidak menjadi.

2. Belanja mesti jimat,jika tidak putus modal.
3. Sambut pelanggan dengan senyum,jika tidak pelanggan lari.
4. Masa sentiasa terbuka,jika tidak hilang peluang.
5. Harga perlu berpatutan,jika tidak timbul pergaduhan.
6. Memberi hutang perlu kenal orangnya, jika tidak hilang modal.
7. Akaun perlu semak sendiri, jika tidak tidak tahu kekuatan modal.
8. Beri tawaran perlu jelas dan terang,jika tidak ianya tidak teratur.
9. Barangan perlu dikemas,jika tidak ibarat sampah-sarap.
10. Beri arahan pekerja ikut peraturan,jika tidak makan diri.
11. Barang mesti semak sendiri, jika tidak rendah nilai dan mutunya.
12. Tempoh waktu tidak boleh lewat,jika tidak hilang kepercayaan.
13. Harta peribadi dan syarikat perlu jelas,jika tidak timbul penyelewengan.
14. Keluar masuk tunai perlu teliti ,jika tidak bertindih kesilapan.
15. Menghadapi masalah perlu diselesaikan segera dengan baik,jika tidak mudarat diri.
16. Niat mesti kukuh dan jelas,jika tidak membazir wang dan masa.

Friday, March 28, 2008

Dulu guru sekolah, kini jutawan


Keluarga bahagia... Kamarulzaman Jailan bersama isteri, Wan Azalili Wan Abd. Aziz dan salah seorang daripada tiga anaknya.

MUKADIMAH
MENJADI jutawan merupakan impian setiap kita yang saban hari bertungkus lumus bekerja mencari rezeki dari titik peluh yang halal.

Bagaimanapun, berapa ramaikah daripada kita yang berjaya mencapai impian tersebut walaupun telah mencurahkan keringat dari awal pagi hingga lewat tengah malam.

Sebelum ini, situasi yang sama juga dihadapi oleh Kamarulzaman Jailan, 46, yang meninggalkan kerjaya perguruan untuk menceburi bidang perniagaan. Beliau melakukan pelbagai perniagaan daripada berniaga di pasar malam, menjual nasi lemak hinggalah menjual cakera padat (CD) dan pernah diisytiharkan muflis pada tahun 1993.

Tetapi beliau kini bergelar jutawan, hasil penyertaan dalam syarikat pemasaran jualan langsung pelbagai peringkat (MLM), De Classic Life (M) Sdn. Bhd. atau DCL. Wartawan NOOR FAZRINA KAMAL dan jurugambar ROY AZIS menemu bual Kamarulzaman bagi berkongsi rahsia bagaimana menjadi jutawan dengan hanya menyertai perniagaan MLM.

Mega: Boleh cerita serba sedikit latar belakang saudara?

KAMARULZAMAN: Saya dilahirkan di Batu Pahat, Johor, 46 tahun lalu dan telah mendirikan rumah tangga dengan Wan Azlaili Wan Abd. Aziz pada 1990 dan kini mempunyai tiga cahaya mata.

Saya pernah mendapat latihan di Maktab Asas Perguruan Tengku Ampuan Afzan, Kuantan dari 1982 hingga 1984. Selepas tamat pengajian, saya memulakan tugas sebagai guru pada 1985 sehingga meletak jawatan lima tahun kemudian untuk menceburi dalam bidang perniagaan.

Saya dan isteri mempunyai minat yang sama, iaitu menceburi bidang perniagaan dan kami mengharungi dunia tersebut bersama-sama.

Bagaimana pula boleh terbabit dalam bidang perniagaan MLM sehingga berjaya bergelar jutawan seperti sekarang?

KAMARULZAMAN: Saya menceburi bidang perniagaan MLM kerana inginkan pendapatan yang lumayan dan lebih penting perubahan dalam hidup.

Bagaimanapun, sebelum bersama DCL, saya telah menyertai tiga syarikat MLM dari tahun 1986 hingga 2002. Sepanjang tempoh itu terlalu banyak cabaran yang saya tempuhi. Jatuh bangun dalam perniagaan sehingga ke peringkat saya pernah diisytiharkan muflis pada 1993.

Kami sering berpindah rumah kerana tidak mampu membayar sewa dan pernah ketika berpindah dari Johor ke Temerloh, Pahang, saya hanya mempunyai RM5 dalam poket.

Selain jualan langsung, untuk menampung hidup saya juga melakukan bermacam-macam perniagaan termasuk berniaga di pasar malam, menjual CD dan berniaga nasi lemak.

Walaupun tiga kali gagal dalam MLM, saya tidak patah semangat sehinggalah saya diperkenalkan dengan DCL oleh seorang rakan pada Oktober 2002.

Pastinya banyak cabaran yang saudara lalu sebelum berjaya seperti sekarang?

KAMARULZAMAN: Memang betul. Dalam apa juga bidang, untuk berjaya kita tidak dapat mengelak daripada berhadapan dengan cabaran dan rintangan. Apa yang penting bagi saya ialah kesungguhan dan kerja keras serta tidak cepat berputus asa.

Antara cabaran paling besar ialah apabila saya diberi tanggungjawab oleh Pengerusi Eksekutif DCL, Datuk Stapa Omar untuk membina rangkaian DCL di Sabah. Saya ingat lagi, mesyuarat pertama saya di sana pada 2003 hanya tiga orang saja yang hadir.

Bagaimanapun, saya tidak patah semangat, sebaliknya berusaha mencari formula bagaimana untuk menembusi pasaran negeri Sabah selepas empat kali cubaan sebelum ini menemui kegagalan.

Saya dapati puncanya ketika itu ialah kami gagal menghayati budaya perniagaan masyarakat di sana. Justeru, saya berusaha untuk merapatkan jurang tersebut dengan mendekati dan meletakkan diri sebagai sebahagian daripada mereka.

Hasilnya, dalam tempoh tidak sampai lima tahun, sekarang kami mempunyai lebih 100,000 pengedar di seluruh Sabah dan tiga daripadanya sudah sampai ke tahap jutawan. Sekarang ini saya dalam proses membantu menghasilkan beberapa lagi jutawan DCL di Sabah.

Untuk berjaya pastinya perlu pengorbanan. Apakah pengorbanan paling besar yang saudara lakukan?

KAMARULZAMAN: Pengorbanan paling besar sudah tentu masa bersama keluarga. Saya akui banyak masa bersama keluarga terpaksa dikorbankan. Mujur juga isteri saya begitu memahami, malah ada masanya dia mengambil alih tugas saya sebagai suami bagi memberi ruang kepada saya membina empayar perniagaan demi kesenangan kami bersama.

Bayangkan dalam sebulan, 25 hari saya terpaksa bekerja di luar daerah tanpa satu hari cuti pun. Rutin ini berterusan selama empat tahun di mana terpaksa berulang alik ke Singapura, Brunei, selain Sabah dan seluruh Semenanjung.

Cuma dua atau tiga hari saya bertemu isteri dan anak-anak. Dalam hal ini saya amat menghargai pengorbanan yang dibuat isteri dan anak-anak.

Pengorbanan tersebut sedikit sebanyak berbayar apabila pada 2004 saya telah dinobatkan sebagai duta jutawan DCL pertama, iaitu hanya kira-kira dua tahun selepas menyertai syarikat tersebut. Hasil daripada pengorbanan bekerja keras ini juga, syarikat juga telah memilih saya untuk memegang jawatan Presiden Direktor PT DCL Indonesia bermula tahun 2008 ini. Saya anggap pemilihan itu sebagai tanggungjawab untuk memastikan produk-produk DCL dikenali dan diterima oleh masyarakat di sana.

Pada pandangan saudara apakah kelebihan dalam perniagaan MLM?

KAMARULZAMAN: Pertamanya, sudah tentu pendapatan lumayan dalam tempoh yang kita sendiri boleh tetapkan sama ada cepat atau lambat. Apa yang penting kesediaan untuk berusaha dan berkerja keras.

MLM membolehkan semua orang tanpa mengira peringkat usia, status, kaya atau miskin mampu memiliki perniagaan sendiri tanpa memerlukan modal yang besar seperti perniagaan lain. Ini kerana MLM boleh dijalankan di mana-mana, waima di dalam kereta sekalipun dan tidak semestinya memiliki kedai.

Selain itu, dalam bidang MLM ini, kita sentiasa dikelilingi oleh orang-orang yang menyokong terutama ahli keluarga, saudara mara dan kawan-kawan untuk sama-sama mengecapi kejayaan dan kemewahan.

Apakah anda puas hati dengan pencapaian sekarang?

KAMARULZAMAN: Alhamdulillah saya bersyukur dengan rezeki yang Tuhan kurniakan. Dengan pendapatan enam angka sebulan, berpeluang memiliki kereta mewah dan beberapa aset sebagai pelaburan hasil daripada perniagaan bersama DCL. Berpuas hati bukan bermakna saya perlu berhenti berusaha. Banyak lagi yang perlu saya lakukan kerana saya mahu melihat lebih ramai usahawan-usahawan DCL lain juga bergelar jutawan membantu mereka agar impian menjadi kenyataan.

Utusan Malaysia

1 comments:

Anonymous said...

BAGAIMANA AKU MUNGKIN A VICTOR SELEPAS BANYAK YANG MEMBERIKAN BANYAK MEMENUHI PINJAMAN.

Saya berasa sangat diberkati dan terpenuhi. Saya enggan memohon pinjaman yang saya dengar tentang talian kerana segala-galanya seolah-olah terlalu baik untuk menjadi kenyataan, tetapi saya yakin & terkejut apabila kawan saya di tempat kerja saya mendapat pinjaman daripada Progresive Loan INC. & Kami berdua mengesahkannya dan saya juga terus maju untuk memohon, hari ini adalah pemilik syarikat yang bangga dan membuat wang untuk keluarga saya dan ibu yang bahagia. Baiklah aku Annie Joe dengan nama dari Pauls Valley, Oklahoma. Sebagai ibu tunggal dengan tiga anak, sukar untuk mendapatkan pekerjaan yang dapat menjaga saya dan anak-anak saya dan saya mempunyai banyak bil untuk membayar dan membuatnya terburuk saya mempunyai kredit yang buruk jadi saya tidak dapat memperoleh pinjaman dari mana-mana bank. Saya mempunyai ideal untuk memulakan perniagaan sebagai stylist rambut tetapi tidak mempunyai modal untuk memulakan, Mencoba semua jenis bank tetapi tidak berfungsi sehingga saya dirujuk oleh rakan sekerja saya untuk iklan peminjam yang beradab untuk memberi pinjaman pada 2 % kadar bunga. Saya menghantar mereka mel menggunakan alamat e-mel rasmi mereka (progresiveloan@yahoo.com) dan saya mendapat balasan serta-merta dan pinjaman saya telah diluluskan, dan saya diarahkan ke laman web Bank di mana saya mengeluarkan pinjaman saya terus ke akaun saya. Untuk memotong cerita pendek saya bangga dengan syarikat stylist rambut saya dan berjanji untuk memberi kesaksian kepada dunia bagaimana hidup saya berubah .. Jika anda memerlukan apa-apa jenis pinjaman, saya menasihatkan anda menghubungi Progresive Loan INC dan diangkat secara kewangan E-mel: progresiveloan@yahoo.com ATAU Call / WhatsApp: +16626183756, anda boleh juga melawat: Laman web: https://progresivefunding.wordpress.com