16 TIPS USAHANIAGA KAUM CINA

Tao Zhu Gong.

1. Berniaga mestilah rajin,jika tidak ianya tidak menjadi.

2. Belanja mesti jimat,jika tidak putus modal.
3. Sambut pelanggan dengan senyum,jika tidak pelanggan lari.
4. Masa sentiasa terbuka,jika tidak hilang peluang.
5. Harga perlu berpatutan,jika tidak timbul pergaduhan.
6. Memberi hutang perlu kenal orangnya, jika tidak hilang modal.
7. Akaun perlu semak sendiri, jika tidak tidak tahu kekuatan modal.
8. Beri tawaran perlu jelas dan terang,jika tidak ianya tidak teratur.
9. Barangan perlu dikemas,jika tidak ibarat sampah-sarap.
10. Beri arahan pekerja ikut peraturan,jika tidak makan diri.
11. Barang mesti semak sendiri, jika tidak rendah nilai dan mutunya.
12. Tempoh waktu tidak boleh lewat,jika tidak hilang kepercayaan.
13. Harta peribadi dan syarikat perlu jelas,jika tidak timbul penyelewengan.
14. Keluar masuk tunai perlu teliti ,jika tidak bertindih kesilapan.
15. Menghadapi masalah perlu diselesaikan segera dengan baik,jika tidak mudarat diri.
16. Niat mesti kukuh dan jelas,jika tidak membazir wang dan masa.

Friday, March 28, 2008

PNS peruntuk RM300j lahir 1,000 francaisi

Oleh: AMRAN AHMAD

KUALA LUMPUR 16 Mac - Perbadanan Nasional Bhd. (PNS) memperuntukkan sejumlah RM300 juta bagi melahirkan 1,000 peserta francais dalam tempoh Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9).

Pengerusinya, Datuk Ismail Sabri Yaakob berkata, peruntukan tersebut melibatkan pembukaan perniagaan francais berskala kecil dengan modal awal serendah RM23,000, serta pengembangan perniagaan francais berskala dan bermodal besar keluaran tempatan.

"Dengan peruntukan sebesar itu, PNS mula menawarkan skim francais kecil seperti 'Otai Burger' kepada golongan belia dan beliawanis, yang minat untuk menjalankan perniagaan di kawasan kampung dengan pinjaman sehingga 90 peratus.

"PNS juga membangunkan perniagaan francais berskala besar seperti Secret Recipe Cakes & Cafe Sdn. Bhd. dan Nineteen 0 One Sdn. Bhd. (1901) bagi mengukuhkan kedudukan di pasaran tempatan dan luar negara," katanya kepada Utusan Malaysia di sini.

Ismail berkata, sejak menggiatkan promosi industri francais di negara ini pada tahun 2004, PNS telah berjaya mewujudkan sejumlah 153 francaisi dan tujuh francaisor tempatan yang memulakan operasi sebagai pemilik skim.

Industri francais yang mula bertapak di negara ini sekitar tahun 1940-an terus berkembang dengan kemunculan banyak produk tempatan seperti Marrybrown (1981), EON (1986), Smart Reader (1989) dan Rangkaian Hotel Seri Malaysia (1994).

Ismail berkata, selain pinjaman kewangan, pihaknya turut menyediakan bantuan seperti khidmat nasihat dan pemantauan berterusan agar peserta skim francais mampu bertahan dan meningkatkan daya saing dari semasa ke semasa.

Tambahnya, PNS juga membantu banyak syarikat tempatan yang mempunyai produk menarik dan menepati kehendak pasaran untuk diketengahkan kepada masyarakat menerusi program francais.

Katanya, bagi menyemarakkan perniagaan francais, PNS merancang mengadakan usahasama dengan syarikat serta firma milik kerajaan bagi melahirkan lebih banyak perniagaan francais pada masa depan.

Mengenai penyertaan kecil dalam industri itu di kalangan usahawan tempatan, beliau berkata, ia berlaku kerana banyak faktor termasuk modal awal yang besar dan sikap pasif pemilik perniagaan dan usahawan terhadap skop perniagaan francais.

Utusan Malaysia

1 comments:

Anonymous said...

BAGAIMANA AKU MUNGKIN A VICTOR SELEPAS BANYAK YANG MEMBERIKAN BANYAK MEMENUHI PINJAMAN.

Saya berasa sangat diberkati dan terpenuhi. Saya enggan memohon pinjaman yang saya dengar tentang talian kerana segala-galanya seolah-olah terlalu baik untuk menjadi kenyataan, tetapi saya yakin & terkejut apabila kawan saya di tempat kerja saya mendapat pinjaman daripada Progresive Loan INC. & Kami berdua mengesahkannya dan saya juga terus maju untuk memohon, hari ini adalah pemilik syarikat yang bangga dan membuat wang untuk keluarga saya dan ibu yang bahagia. Baiklah aku Annie Joe dengan nama dari Pauls Valley, Oklahoma. Sebagai ibu tunggal dengan tiga anak, sukar untuk mendapatkan pekerjaan yang dapat menjaga saya dan anak-anak saya dan saya mempunyai banyak bil untuk membayar dan membuatnya terburuk saya mempunyai kredit yang buruk jadi saya tidak dapat memperoleh pinjaman dari mana-mana bank. Saya mempunyai ideal untuk memulakan perniagaan sebagai stylist rambut tetapi tidak mempunyai modal untuk memulakan, Mencoba semua jenis bank tetapi tidak berfungsi sehingga saya dirujuk oleh rakan sekerja saya untuk iklan peminjam yang beradab untuk memberi pinjaman pada 2 % kadar bunga. Saya menghantar mereka mel menggunakan alamat e-mel rasmi mereka (progresiveloan@yahoo.com) dan saya mendapat balasan serta-merta dan pinjaman saya telah diluluskan, dan saya diarahkan ke laman web Bank di mana saya mengeluarkan pinjaman saya terus ke akaun saya. Untuk memotong cerita pendek saya bangga dengan syarikat stylist rambut saya dan berjanji untuk memberi kesaksian kepada dunia bagaimana hidup saya berubah .. Jika anda memerlukan apa-apa jenis pinjaman, saya menasihatkan anda menghubungi Progresive Loan INC dan diangkat secara kewangan E-mel: progresiveloan@yahoo.com ATAU Call / WhatsApp: +16626183756, anda boleh juga melawat: Laman web: https://progresivefunding.wordpress.com