16 TIPS USAHANIAGA KAUM CINA

Tao Zhu Gong.

1. Berniaga mestilah rajin,jika tidak ianya tidak menjadi.

2. Belanja mesti jimat,jika tidak putus modal.
3. Sambut pelanggan dengan senyum,jika tidak pelanggan lari.
4. Masa sentiasa terbuka,jika tidak hilang peluang.
5. Harga perlu berpatutan,jika tidak timbul pergaduhan.
6. Memberi hutang perlu kenal orangnya, jika tidak hilang modal.
7. Akaun perlu semak sendiri, jika tidak tidak tahu kekuatan modal.
8. Beri tawaran perlu jelas dan terang,jika tidak ianya tidak teratur.
9. Barangan perlu dikemas,jika tidak ibarat sampah-sarap.
10. Beri arahan pekerja ikut peraturan,jika tidak makan diri.
11. Barang mesti semak sendiri, jika tidak rendah nilai dan mutunya.
12. Tempoh waktu tidak boleh lewat,jika tidak hilang kepercayaan.
13. Harta peribadi dan syarikat perlu jelas,jika tidak timbul penyelewengan.
14. Keluar masuk tunai perlu teliti ,jika tidak bertindih kesilapan.
15. Menghadapi masalah perlu diselesaikan segera dengan baik,jika tidak mudarat diri.
16. Niat mesti kukuh dan jelas,jika tidak membazir wang dan masa.

Friday, March 28, 2008

Tradisional dalam sentuhan moden

SADATUL MAHIRAN ROSLI

HAMPIR keseluruhan ruang di kondominium empat bilik yang berkeluasan 1,118 kaki persegi ini berkonsepkan budaya Melayu tetapi diberi sentuhan moden.

Memasuki sahaja rumah pereka fesyen terkenal, Salikin Sidek, seolah-olah berada di sebuah rumah tradisional yang dipenuhi dengan perabot dan panel-panel kayu di setiap gerbang pintu.

‘‘Saya sukakan yang asli, sebab itu saya gunakan perabot kayu jati, tetapi saya tidak suka yang mempunyai banyak kerawang kerana sukar membersihkannya. Jika dilihat hampir keseluruhan perabot kayu jati di rumah saya adalah ringkas dan daripada jenis kayu jati Melaka, Myanmar dan Indonesia.

‘‘Saya memang berminat dengan konsep nusantara dan budaya Melayu, begitu juga dalam rekaan fesyen di mana saya lebih cenderung ke arah penciptaan pakaian kemelayuan, itulah juga saya mahu rumah yang didiami dikonsepkan supaya ia selari dengan cita rasa.

‘‘Bahkan, penggunaan kayu jati telah menjadi trend masa kini terutama kepada masyarakat bandar yang telah bosan dengan kehidupan konkrit dan kesibukan.

“Kita mahu duduk dalam suasana kedesaan Melayu dan ini adalah pilihan yang tepat bagi merasai kehidupan sebegitu,’’ katanya ditemui di rumahnya di Bukit Keramat, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Anak kelahiran Kluang, Johor ini memberitahu, sebelum berpindah ke rumah sekarang, beliau telah membuat beberapa pengubahsuaian supaya memberi keselesaan kepada keluarganya.

‘‘Walaupun saiz kondominium ini terhad tetapi setelah membuat pengubahsuaian ia kelihatan luas. Saya telah mengubah dapur kering menjadi ruang makan bagi menempatkan meja makan enam kerusi. Kerusinya ialah jati Myanmar manakala mejanya dari Bali.

‘‘Pengubahsuaian ini bagi memberi keluasan kepada ruang tamu. Jika sebelum ini ruang tamu berkongsi dengan ruang makan sehingga menyebabkan sempit dan menyukarkan anak-anak bermain, tapi sekarang ia lebih selesa,’’ katanya.

Suami kepada Anita Anuar ini menjelaskan, di ruang makan digantung cermin besar bagi memberi ilusi luas dan diletakkan kabinet jati Melaka yang memuatkan koleksi pinggan mangkuk kegemarannya.

Di sudut pula diletakkan jambangan bunga bagi memberi ilusi Melayu moden bandar.

Ditanya di mana dapat idea dalam menghias rumah ini, Salikin berkata, melalui buku-buku hiasan dalaman dan nasihat kawan-kawan yang terlibat dalam bidang tersebut.

Bapa kepada tiga cahaya mata iaitu Ariq Siddiq Salikin, 6, Asila Sofea, 4, dan Ajwa Saliha, 1, ini begitu peka dengan hiasan dalaman dan susun atur perabot.

Misalnya, dinding di antara ruang makan dan ruang tamu ditebuk bagi memudahkan beliau dan isteri melihat anak-anak ketika melakukan kerjakerja di ruang dapur atau menikmati hidangan.

Begitu juga dengan hiasan lain yang ada bermotif eksklusif seperti lukisan-lukisan dan koleksi pinggan mangkuk yang boleh diwarisi turun temurun.

“Saya suka lukisan yang moden tetapi hidup seperti bunga lalang yang terdapat di ruang tamu karya Mariam Omar, koleksi gambar tumbuhan herba oleh Nik Malik Zainal Abidin, lukisan minyak Kassim Abbas serta lukisan penenun kain mengikat benang yang dibeli dari Kemboja.

‘‘Koleksi pinggan mangkuk seperti koleksi Allahyarham Datin Seri Endon Mahmood iaitu motif nyonya kebaya, koleksi Harley Davidson dan pinggan mangkuk bercorak pemandangan dan lukisan, saya kumpul kerana ia mempunyai identiti yang tersendiri dan unik,’’ katanya.

Melangkah masuk ke rumah pereka yang telah memenangi pelbagai anugerah termasuk usahawan terbaik Perbadanan Usahawan Nasional Berhad, sesiapa saja pasti akan tertarik dengan pintu Baba Nyonya dari Melaka yang dijadikan hiasan di ruang tamu dan daun pintu ruang dapur.

Melihat ke siling pula, lampu-lampu berunsur keislaman dan kemelayuan menerangi kediaman tersebut.

Lampu-lampu berbentuk pelita dan gaya Maghribi bergantungan di ruang tamu dan ruang makan rumahnya.

Kerusi kayu padat tiga tempat duduk dan sepasang kerusi satu tempat duduk gaya zen, serta sofa fabrik dua tempat duduk melengkapi ruang tamu diserikan dengan kusyen hiasan bersarung sutera rekaan Salikin. Gaya hiasan berteraskan Melayu dalam sentuhan moden jelas membentuk ruang tamu berkenaan.

Di sudut kanan ruang tamu bersebelahan dengan bilik anak-anak, kelihatan sofa fabrik bersayap berangka kayu berserta bangku kaki menyerlah lagi sempadan yang menghubungkan ruang tamu dengan bilik.

Di belakangnya himpunan gambar-gambar keluarga tersusun rapi di atas meja konsol berhampiran televisyen.

Dalam pada itu, penulis sempat meninjau kamar beradu pereka ini.

Ia ringkas namun tersusun rapi dengan katil jati bersaiz raja dan almari berlaci serta almari solek.

Beliau yang dipertanggungjawabkan untuk merangka kurikulum jahitan bagi Jabatan Pembangunan Kemahiran berkata, sebenarnya beliau dalam proses berpindah ke rumah barunya di Taman Setiawangsa.

‘‘Rumah dua tingkat, lima bilik itu dalam proses pengubahsuaian. Ia lebih selesa untuk keluarga dan anak-anak. Insya-Allah bulan Jun nanti, kami akan berpindah,’’ katanya.

Utusan Malaysia

1 comments:

Anonymous said...

BAGAIMANA AKU MUNGKIN A VICTOR SELEPAS BANYAK YANG MEMBERIKAN BANYAK MEMENUHI PINJAMAN.

Saya berasa sangat diberkati dan terpenuhi. Saya enggan memohon pinjaman yang saya dengar tentang talian kerana segala-galanya seolah-olah terlalu baik untuk menjadi kenyataan, tetapi saya yakin & terkejut apabila kawan saya di tempat kerja saya mendapat pinjaman daripada Progresive Loan INC. & Kami berdua mengesahkannya dan saya juga terus maju untuk memohon, hari ini adalah pemilik syarikat yang bangga dan membuat wang untuk keluarga saya dan ibu yang bahagia. Baiklah aku Annie Joe dengan nama dari Pauls Valley, Oklahoma. Sebagai ibu tunggal dengan tiga anak, sukar untuk mendapatkan pekerjaan yang dapat menjaga saya dan anak-anak saya dan saya mempunyai banyak bil untuk membayar dan membuatnya terburuk saya mempunyai kredit yang buruk jadi saya tidak dapat memperoleh pinjaman dari mana-mana bank. Saya mempunyai ideal untuk memulakan perniagaan sebagai stylist rambut tetapi tidak mempunyai modal untuk memulakan, Mencoba semua jenis bank tetapi tidak berfungsi sehingga saya dirujuk oleh rakan sekerja saya untuk iklan peminjam yang beradab untuk memberi pinjaman pada 2 % kadar bunga. Saya menghantar mereka mel menggunakan alamat e-mel rasmi mereka (progresiveloan@yahoo.com) dan saya mendapat balasan serta-merta dan pinjaman saya telah diluluskan, dan saya diarahkan ke laman web Bank di mana saya mengeluarkan pinjaman saya terus ke akaun saya. Untuk memotong cerita pendek saya bangga dengan syarikat stylist rambut saya dan berjanji untuk memberi kesaksian kepada dunia bagaimana hidup saya berubah .. Jika anda memerlukan apa-apa jenis pinjaman, saya menasihatkan anda menghubungi Progresive Loan INC dan diangkat secara kewangan E-mel: progresiveloan@yahoo.com ATAU Call / WhatsApp: +16626183756, anda boleh juga melawat: Laman web: https://progresivefunding.wordpress.com