16 TIPS USAHANIAGA KAUM CINA

Tao Zhu Gong.

1. Berniaga mestilah rajin,jika tidak ianya tidak menjadi.

2. Belanja mesti jimat,jika tidak putus modal.
3. Sambut pelanggan dengan senyum,jika tidak pelanggan lari.
4. Masa sentiasa terbuka,jika tidak hilang peluang.
5. Harga perlu berpatutan,jika tidak timbul pergaduhan.
6. Memberi hutang perlu kenal orangnya, jika tidak hilang modal.
7. Akaun perlu semak sendiri, jika tidak tidak tahu kekuatan modal.
8. Beri tawaran perlu jelas dan terang,jika tidak ianya tidak teratur.
9. Barangan perlu dikemas,jika tidak ibarat sampah-sarap.
10. Beri arahan pekerja ikut peraturan,jika tidak makan diri.
11. Barang mesti semak sendiri, jika tidak rendah nilai dan mutunya.
12. Tempoh waktu tidak boleh lewat,jika tidak hilang kepercayaan.
13. Harta peribadi dan syarikat perlu jelas,jika tidak timbul penyelewengan.
14. Keluar masuk tunai perlu teliti ,jika tidak bertindih kesilapan.
15. Menghadapi masalah perlu diselesaikan segera dengan baik,jika tidak mudarat diri.
16. Niat mesti kukuh dan jelas,jika tidak membazir wang dan masa.

Monday, April 28, 2008

Berniaga di Negara Bangladesh

Di sini saya, di Bangladesh dari banyak-banyak negara di dunia. Ramai sahabat bertanya: ”Kamu mahu berniaga di Bangladesh, negara termiskin di dunia itu?” Jawapan saya mudah: ”Rezeki ada di mana-mana. Kalau rezeki saya di Bangladesh, insya Allah, Allah akan sampaikan saya di sana.” Dan di sini saya di bumi 95% rakyatnya umat Islam setelah tiga setengah jam penerbangan dari KLIA, Sepang.

Saya tiba di Bangladesh pada awal pagi 12 September dan terus ke sebuah tempat penginapan persendirian, Ambrosia di daerah Dhanmondi, satu kawasan perniagaan dan kediamanan yang amat sebok di Dhaka. Tentunya, seluruh Kota Dhaka sibuk, padat dan bersesak-sesak kerana penduduknya melebihi 10 juta umat.

Pada malam berikutnya saya dan rakan-rakan menghadiri jamuan makan malam meraikan kejayaan sebuah bank perniagaan milik pelabur Abu Dhabi memulakan perniagaannya di Bangladesh, iaitu, Al Falah Bank Limited. Majlis itu adalah perhimpauan ahli perbankan di Dhaka dan saya amat gembira kerana dapat bertemu dan berinteraksi dengan mereka hanya dalam tempoh satu hari saya berada di Dhaka. Di pertemuan ini saya mendapat maklum bahawa pelabur Timur Tengah sudah lebih awal datang berniaga di Bangladesh termasuk di dalam sektor kewangan khususnya perbankan.

Di malam kedua saya dan rakan-rakan dijemput ke majlis makan malam di rumah seorang shahabat dari Malaysia yang menjadi bos syarikat Aktel, sebuah syarikat talipon bimbit. Saya terperanjat lagi kerana hadir di majlis itu hampir seratus orang rakyat Malaysia dan ahli keluarga mereka. Mereka berkerja dengan syarikat dan bekerja sendiri sebagai pedagang dan kontraktor. Di zaman saya belajar di Amerika dahulu, kalau ada pertemuan dengan rakyat Malaysia, majoriti yang hadir orang kedutaan dan pelajar. Di Bangladesh berlainan – orang berniaga yang majoriti.

Bagi saya ”Bangladesh is an up and coming economy” walaupun ia miskin. Penduduknya melibihi 150 juta dan industri galian sudah bermula. Rakyatnya cukup cintakan ilmu dan cinta agama. Apa yang diperlukan ialah kemasukan pelaburan yang membawa kepada peningkatan peluang kerja dan pendapatan yang akan memutarkan roda eknomi dengan lebih laju dan dengannya kemakmuran akan meningkat. Masalah utama ekonomi Bangladesh ialah ketidakadilan agihan sosial dan ekonomi – jurang kaya-miskin yang terlalu lebar.

Dalam laporan bertajuk “Doing Business 2007: How to Reform” yang dikeluarkan secara bersama oleh International Finance Corporation dan Bank Dunia pada 6 September 2006 yang mendedahkan hasil kajian mengenai kos menjalankan perniagaan di 175 buah Negara di dunia, di dapati Bangladesh berada di tangga ke 88 dari segi kos menjalankan perniagaan. Ini bukanlah satu berita yang mengembirakan kerana secara perbandingan ini bermakna kos menjalankan perniagaan di Bangladesh bukanlah yang termurah di dunia. Di dalam cluster Asia Selatan, kos menjalankan perniagaan lebih rendah di Bangladesh berbanding Sri Lank ( tangga ke 89), Nepal (100), India (134), Bhutan (138) dan Afghanistan (136) tetapi lebih tinggi berbandin Maldives (53) dan Pakistan (74).

Kos menjanlakan perniagaan adalah paling rendah di Singapura (tangga pertama) diikuti New Zealand (2), Amerika Syarikat (3) dan Kanada (4). Di kalangan negara Asia – selepas Singapura - kos menjalanan perniagaan paling rendah di Hong Kong (tangga ke 5 di dunia) diikuti Jepun (11), Thailand (18), Korea Selatan (23) dan Malaysia (25).

Penarafan mengenai kos menjalankan perniagaan diasaskan kepada tujuh ciri, iaitu, memulakan perniagaan, berurusan mendapatkan lesen, kemudahan mendapatkan pinjaman, membayar cukai, perniagaan merentas sempadan, perlindungan kepada pelabur-pelabur dan menutup perniagaan. Dalam aspek melindungi pelaburan, Bangladesh berada pada tangga ke 15 di dunia dan paling atas di kalangan lapan negara Asia Selatan – Pakistan (18), India (33), Maldives (33), Nepal (60), Bhutan (79) dan Afghanistan ( corot, 173).

Kajian terkini yang dibuat oleh Dhaka Chamber of Commerce and Industry (DCCI) mendapati bahawa rasuah, kekurangan kemudahan infrastruktur dan karenah birokrasi meningkatkan kos menjalankan perniagaan. Selain dari kos yang meningkat, ahli-ahli DCCI, yang mana 70% terdiri dari industri kecil dan sederhana berdepan dengan masalah kesukaran mendapat akses kepada sumber kewangan pada kos yang munasabah.

Sekarang sudah ada kesedaran yang tinggi di Bangladesh untuk membaiki iklim pelaburan dan usaha ini dibantu oleh Bank Dunia. Bangladesh telah melaksanakan beberapa langkah ke arah ini seperti memperkenalkan akta baru pendaftaran tanah bagi melindungi pemilik tanah dan mengurangkan amalan rasuah dalam urusniaga tanah. Langkah lain termasuk membanteras rasuah secara keseluruhannya, membaiki kemudahan infrasturktur, mengatasi masalah kekurangan tenaga letrik, membaiki suasana politik dan mengatasi masalah indicisiveness di pihak kerajaan dan pelbagai pihak berkuasa kerajaan. Susana pasaran buruh juga sedah diperbaiki bagi mengurangkan insiden labour unrest yang boleh menghambat pelaburan.

Dengan pelebaran ruang demokrasi di Bangladesh, timbul keyakinan baru bahawa pelaburan di negara ini boleh menghasilkan pulangan yang lumayan. Saya perhatikan ramai pelabur-pelabur dari negeri Cina, Jepun dan India berniaga di Bangladesh. Begitu juga pelabur-pelabur dari Timur Tengah. Pelabur dari Malaysia yang menduga nasib di Bangladesh juga semakin ramai. Mungkin mereka yakin bahawa di tengah-tengah permasalahan itu ada peluang. Saya rasa inilah yang membawa ramai pelabur ke Bangladesh sekarang. Bagi saya, keramaian penduduk Bangladesh menjadi pertimbangan utama untuk memulakan pernigaan di sini. Apabila pendapatan rakyat Bangladesh dapat di tingkatkan melalui penwujudan peluang kerja dan peningkatan produktiviti, roda ekonomi akan berputar semakin pesat, aktiviti perniagaan akan meluas dan kemakmuran akan terhasil.

Dhaka

sumber: Dr Rosli Yaakop

0 comments: